پیام کوتاه
، پیامک یا (SMSیک سرویس ارسال پیام متنی در گوشی، فضای مجازی و سیستم های ارتباطات همراه می باشد که از پروتکل های ارتباطاتی استانداردی که امکان تبادل پیامک ها را بین خط های تلفنی یا گوشی های همراه ممکن می سازند استفاده می کند. این تکنولوژی در سال ۱۹۹۲ در گروه سما تلکام شرکت مخابراتی ودافون در انگلیس اختراع شد. نیل پاپ‌ورت یکی از مهندسین این شرکت که در ساخت این تکنولوژی مشارکت داشت در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ اولین پیام کوتاه را فرستاد و سپس در اروپا رواج پیدا کرده و چند ماه طول کشید تا به امریکا رسید. حتی امرزه نیز ارسال پیام کوتاه در اروپا رواج بیشتری دارد. گرچه تحقیقات نشان داده است که در آمریکا نیز 37 درصد افرادی که تلفن همراه دارند در طول ماه دست کم یک پیام را ارسال یا دریافت کرده‌اند در حال حاضر ۸۳ درصد از کاربران انگلیسی و ۷۹ درصد از کاربران آلمانی تلفن همراه از سرویس پیام کوتاه استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۵۰ میلیارد پیام کوتاه فقط در بریتانیا ارسال شده است.

در آن زمان تلفن‌های همراه صفحه کلید نداشتند و برای نوشتن پیام کوتاه از کامپیوتر استفاده شد. این سیستم در واقع به عنوان یک پیجر اداری برای گزارش رفت‌وآمد مدیران شرکت‌ها به منشی و دبیرخانه طراحی شده بود اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش یافت به طوری‌که تا بیست سال بعد نقشی محوری در نحوه برقراری ارتباط میان انسان‌ها پیدا کرد. همچنین پیش‌بینی شده‌است که تعداد پیام‌های ارسالی تا سال ۲۰۱۲ به ۳٫۷ تریلیون برسد. این رقم دو برابر تعداد پیام‌های کنونی است.

تاریخچه خدمات پیام کوتاه در جهان

در ابتدا امکان ارسال پیام کوتاه به سایر سرویس دهنده های موبایل امکان پذیر نبود و برای استفاده از اپراتورهای دیگر باید تنظیمات مربوط به آن را در گوشی تنظیم می کردند. این محدودیت تا سال 1999 ادامه داشت. اما از سال 2000 استفاده از پیام کوتاه افزایش یافت به طوری که در سال 2010، 1/6 تریلیون پیام کوتاه ارسال شد. که به طور میانگین 193000 پیامک در ثانیه می باشد.
حداکثر تعداد حروفی که در یک 
پیام کوتاه ارسالی جا دارد 160 حرف است که این تعداد در زیانهایی همچون فارسی یا چینی به 70 می‌رسد. دلیل اینکه شما نمی‌توانید پیغامی با ببش از 160 حرف بفرستید نیز آن است که برای شلوغ نشدن سیستم ارسال پیامها، مخترعان این روش، روی این تعداد حرف موافقت کردند تا تعداد بیشتر از آن ارسال نشود. اما باز هم ارسال تعداد حروف به سیستمی بستگی دارد که در کشور و یا منطقه نصب شده و توانایی ارسال پیام را دارد. در برخی از مناطق ممکن است یه صورت اتوماتیک به شما اجازه دهند تا بتوانید بیش از این حروف را هم در یک پیام بفرستید اما حد معمول آن 160 حرف است.
تحقیقی که سال 2004 انجام شد نشان داد که افرادی که تلفن همراه دارند تنها دو دسته هستند یا با تلفنشان صحبت می‌کنند و یا از دسته افرادی هستند که با 
ارسال پیام بسیار مانوس هستند. افرادی که به فرستادن پیام کوتاه علاقه دارند دو برابر پیغام می‌فرستند و تعداد زنگهایی که با تلفن همراهشان می‌زنند نصف افراد دیگر است.
از سوی دیگر برای مخابرات نیز ارسال 
پیامها از سراسر کشور بسیار بهتر از آن است که شبکه با افرادی که در حال صحبت با تلفنهای همراهشان هستند پر شود زیرا ارسال پیامهای کوتاه، جای زیادی از شبکه های مخابرات را نمی ‌گیرد.

خدمات پیام کوتاه در ایران

استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌ تدریج در بین کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد. در سال ۱۳۸۵، ۸ میلیارد پیام کوتاه در ایران مبادله شد. در این سال روزانه ۲۰ میلیون پیام کوتاه توسط کاربران تلفن همراه رد و بدل می‌گردید که این رقم در روزهای خاص و اعیاد مختلف بیشتر می‌شود.

 

اما اولین پیام کوتاه در شبکه تلفن همراه کشور، مردادماه سال ۱۳۸۱ توسط یک سیستم ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف به صورت آزمایشی برای یک شماره تصادفی ارسال شد. اندکی بعد با خریداری تجهیزات فنی، خدمات ارسال پیام کوتاه در بهمن ماه همان سال به صورت رسمی بر روی شبکه تلفن همراه کشور راه اندازی شد.

سیمرغ اس ام اس ارائه دهنده خدمات مبتنی بر پیام کوتاه و پیام های تبلیغاتی و پیام صوتی در سراسر کشور با پایین ترین تعرفه وحرفه ای ترین پنل های کاربری و نمایندگی آماده خدمت رسانی می باشد. سامانه پیام کوتاه سیمرغ  دارای بانک شماره قدرتمند از کل کشور به تفکیک استان، شهر، کدپستی، جنسیت، رده سنی، همرا اول، ایرانسل، ارسال از روی نقشه، بانک مشاغل و... می باشد.

"با تبلیغات پیامکی بهتر دیده شوید"

باما تماس بگیرید

017-32229441

www.simorghsms.com

 

عناوین مرتبط

ارسال پیام کوتاه فقط 105 ریال

قدرت مند ترین سامانه پیامکی در کشور

نکته برای نوشتن متن عالی پیامک (sms)

تعیین اهدافی که با بازاریابی پیامکی به آن خواهیم رسید

خدمات نوین که سیمرغ اس ام اس ارائه میدهد

ویژگی یک سامانه پیامکی خوب